onsdag 10 juni 2009

Bildt skådar fågel

"Det blir skivad fiskmås!"

Så sa Carl Bildt i början på 90-talet när han fick höra att det skulle krävas 4000 vindmöllor för att ersätta en av de äldsta reaktorerna i Oskarshamns kärnkraftverk. Han var på bussturné i Västsverige med journalister och medarbetare och träffade energi- och miljöexperter när han spådde de halländska fåglarnas framtida öde.

Tänk vad rätt han fick. I dagens Svenska Dagbladet är ornitologerna bekymrade för havsörnar, tranor, svanar, gäss och vadarfåglar.

Örnar trillar ner från himlen, som en forskare säger i artikeln.

Just skivade fiskmåsar nämns i och för sig inte. Studier säger också att sjöfåglarna är duktiga på att väja för vindsnurror som står i havet. Men ändå, så rätt han fick.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

1 kommentar:

  1. Hej Anita!
    jag vill bara i all enkelhet säga: Välkommen till min nya blogg. Tänker göra så här för att få kontakt, titta runt och bjuda in. jag startade min blogg i juni, nu...för att få syn på mig själv...av anledningar som jag går närmare in på senare. Så, varmt välkommen -Marie från Värmland

    SvaraRadera